Cytat:
Rozum nie należy do najsilniejszych stron armii.
  • Prawo w PZD
Prawo
w Polskim Związku Działkowców
[wstecz]

REGULAMIN KONTROLI
Komisji Rewizyjnych
Polskiego Związku Działkowców
wprowadzony Uchwałą Nr 1/II/2006 Krajowej Komisji Rewizyjnej
Polskiego Związku Działkowców
z dnia 15 listopada 2006 r.

I − Postanowienia ogólne
II − Zasady i tryb przeprowadzania kontroli i dokumentowanie jej ustaleń
III − Postępowanie pokontrolne
IV − Postanowienia końcowe

II − Zasady i tryb przeprowadzania kontroli i dokumentowanie jej ustaleń

§ 4

  1. Kontrole mogą być przeprowadzane jako:
    1. badanie całokształtu działalności jednostek PZD,
    2. badanie zagadnień problemowych,
    3. badanie rocznych sprawozdań finansowych,
    4. badanie skarg.
  2. Zakres kontroli ustala przewodniczący komisji rewizyjnej.
  3. Kontrolę przeprowadza się w siedzibie jednostki kontrolowanej oraz w miejscu wykonywania jej zadań.
  4. W przypadku braku siedziby, w której jednostka kontrolowana wykonuje swoje zadania (np. domu działkowca) kontrolę przeprowadza się w siedzibie innej jednostki organizacyjnej PZD.
  5. Wykonywanie czynności kontrolnych należy tak zorganizować, aby nie utrudniać w jednostce kontrolowanej wykonywanie bieżących czynności.

§ 5

  1. Kontrole przeprowadza zespół składający się co najmniej z dwóch członków komisji rewizyjnej.
  2. Zespół kontrolny i jego kierownika powołuje przewodniczący komisji rewizyjnej lub zastępujący go w pełnieniu obowiązków zastępca przewodniczącego.
  3. Członkowie komisji rewizyjnych nie mogą przeprowadzać kontroli w tych jednostkach, gdzie pełnią funkcje członków zarządu, a także, jeśli są współmałżonkami, względnie krewnymi w linii prostej pracownika zajmującego kierownicze stanowisko w kontrolowanej jednostce.
  4. W skład zespołu kontrolnego mogą być powoływani specjaliści (prawnicy, księgowi, specjaliści ds. inwestycyjnych i ogrodniczych) nie będący członkami komisji rewizyjnych.
  5. Kierownik zespołu ustala podział zadań między członków i kieruje tym zespołem.

§ 6

  1. Przed rozpoczęciem kontroli kierownik zespołu kontrolnego przedstawia prezesowi (przewodniczącemu) tematykę kontrolną.
  2. Członkowie zespołu kontrolnego przeprowadzający kontrolę uprawnieni są do:
    1. przeglądu wszystkich pomieszczeń i urządzeń kontrolowanej jednostki,
    2. wglądu do wszystkich akt i dokumentów oraz sporządzenia odpisów i wyciągów,
    3. sprawdzenia stanu składników majątkowych,
    4. występowania do członków organów i pracowników kontrolowanych jednostek o udzielenie wyjaśnień ustnych i pisemnych.
  3. Kierownicy kontrolowanych jednostek mają obowiązek zapewnić kontrolującym możliwość wykonywania powyższych czynności.

§ 7

  1. W trakcie kontroli zespół kontrolny ma obowiązek zbadać realizację zaleceń wydanych na podstawie poprzednich kontroli i ustalić osoby odpowiedzialne w przypadku ich nie wykonania.
  2. W trakcie kontroli członkowie zespołu kontrolnego mają obowiązek udzielania instruktażu, a w szczególności w zakresie kontrolowanych zagadnień.
  3. Zespół kontrolny nie jest upoważniony do wydawania zarządzeń i zaleceń podczas przeprowadzania kontroli.

§ 8

  1. Ustalenia kontroli powinny wynikać z dokumentów, oględzin obiektów i urządzeń oraz oświadczeń osób udzielających wyjaśnień z ramienia jednostki kontrolowanej.
  2. Dokumenty i ich ewidencję członkowie zespołu kontrolnego sprawdzają pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym, a w szczególności badają ich legalność, kompletność i rzetelność sporządzania.
  3. Odpisy i wyciągi dokumentów sporządzone dla potrzeb kontrolujących poświadcza osoba kierująca kontrolowaną jednostką, w której dokument się znajduje, z tym że dokumenty finansowe poświadcza osoba odpowiedzialna za prowadzenie księgowości.

§ 9

Członkowie zespołu kontrolnego w toku kontroli mają prawo wnioskować o komisyjne sprawdzenie stanu środków pieniężnych w kasie i innych składników majątkowych w obecności osoby materialnie odpowiedzialnej za sprawdzane składniki majątkowe, a w razie jej nieobecności – komisji powołanej przez kierownika jednostki. Z czynności sprawdzenia stanu środków pieniężnych i innych składników majątkowych sporządza się oddzielnie protokoły, które podpisuje osoba materialnie odpowiedzialna oraz osoby obecne przy sprawdzeniu i dołącza się je do protokołu z kontroli.

§ 10

  1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół.
  2. Protokół z kontroli powinien zawierać:
    1. Informacje wstępne, a w tym:
      • pełną nazwę kontrolowanej jednostki i jej adres,
      • datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
      • imiona i nazwiska członków zespołu kontrolnego prowadzących kontrolę oraz nazwę jednostki zarządzającej kontrolę,
      • określenie zakresu kontroli oraz okresu objętego kontrolą,
      • imiona i nazwiska osób kierujących kontrolowaną jednostką oraz udzielających z jej ramienia wyjaśnień i informacji.
    2. Ustalenia kontroli, a w tym:
      • jakie dokumenty były badane i z jakiego okresu czasu,
      • realizacja zaleceń pokontrolnych,
      • realizacja zadań wynikających z zakresu kontroli,
      • stan faktyczny kontrolowanych zagadnień i ich odzwierciedlenie w dokumentacji,
      • realizacja zadań statutowych,
      • rzetelność i zgodność z prawem dokumentacji (finansowej, organizacyjnej, prawnej)
    3. Informacje końcowe:
      • wykaz załączników,
      • datę podpisania protokołu,
      • potwierdzenie odbioru protokołu i kontroli,
      • ilość sporządzonych egzemplarzy.

§ 11

  1. Ustalenia kontroli należy formułować zwięźle i ujmować w protokole w grupach tematycznych.
  2. W protokole nie należy ujmować własnych ocen i ustaleń dotyczących uchybień, które zostały usunięte w trakcie kontroli.
  3. W razie stwierdzenia istotnych nieprawidłowości należy:
    1. określić na czym one polegają oraz podać ich rozmiary i częstotliwość,
    2. wskazać konkretne fakty (przykłady), przyczyny i okoliczności ich powstania,
    3. ujemne skutki, a w szczególności możliwe do ustalenia rozmiary spowodowanych szkód i strat,
    4. wskazać osoby odpowiedzialne oraz współodpowiedzialne za spowodowanie szkód i strat,
    5. pobrać od tych osób pisemne wyjaśnienie oraz ustosunkować się do rzetelności tych wyjaśnień, jeśli dotyczą faktów sprawdzonych.

§ 12

  1. Protokół z kontroli podpisują:
    • członkowie zespołu kontrolnego,
    • osoba uprawniona z kontrolowanej jednostki lub organu,
    • osoba prowadząca księgowość, jeśli kontrola obejmuje sprawy finansowe i rachunkowe,
    • osoby udzielające wyjaśnień i informacji.
  2. Podpisy osób reprezentujących jednostkę kontrolowaną wobec przeprowadzających kontrolę powinny być złożone pod klauzulą: „Kontrolowany ma prawo wnieść w ciągu 14 dni od dnia zakończenia kontroli zastrzeżenia oraz złożyć wyjaśnienia do ustaleń zawartych w protokole. Wyjaśnienia (zastrzeżenia) składa się na piśmie do powołującego zespół kontrolny.”
[wstecz]
Jest wiosna,
do lata jeszcze:
1 m-c i 27 dni.
dzień 115/251
Byk
środa
24
kwiecień
2024
Aleksy, Horacy, Horacja, Grzegorz, Aleksander, Fidelis, Bona, Jerzy
Dzień Solidarności Młodzieży
•••
wsch. Słońca: 05:15
zach. Słońca: 19:48
dług. dnia: 14:34
do najdłuższego dnia:
2:15
dzień jest dłuższy od najkrótszego dnia w roku
o: 6:49
•••
Urodziny obchodzi:
brak danych
•••
Kalendarium:
brak danych
•••
W Internecie jest już 90 Rodzinnych Ogrodów Działkowych PZD
•••
22 - Okręgowych Zarządów PZD w necie•••
2 - Kolegia Prezesów ROD
•••
4 - linków
do Innych stron

•••
| Strona główna| Prawo w PZD| Archiwum| Zarząd ROD| Walne zebranie| Galeria| Kronika| Ciekawostki| Księga Gości| Kontakt|
webmaster  • Copyright © 2005 - 2024 by Zarząd ROD CZARNY STAW Wólka Wiciejowska