§ 88
- Zarząd prowadzi sprawy ROD i reprezentuje PZD na zewnątrz według zasad określonych w § 92.
- Zarząd ROD składa się z 5 - 11 członków.
- Liczbę członków zarządu ustala walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze w granicach określonych w ust. 2.
§ 89
- Zarząd wybiera ze swego grona prezesa, wiceprezesa (wiceprezesów), sekretarza i skarbnika.
- Zarząd dokonuje podziału obowiązków pomiędzy swoich członków.
- Prezes kieruje pracami zarządu.
§ 90
- Posiedzenia zarządu zwołuje prezes lub zastępujący go w pełnieniu obowiązków wiceprezes. Posiedzenie należy zwołać także na żądanie co najmniej 1/3 liczby członków zarządu, na żądanie komisji rewizyjnej lub na polecenie organu wyższego stopnia.
- Posiedzeniu zarządu przewodniczy prezes lub zastępujący go w pełnieniu obowiązków wiceprezes.
- Posiedzenia zarządu powinny odbywać się co najmniej raz w miesiącu.
§ 91
- Zarząd reprezentuje interesy ROD i jego członków przed organami samorządu terytorialnego i administracji rządowej w sprawach administracyjnych i podatkowych.
- Zarząd prowadzi sprawy ROD, a w szczególności:
- realizuje obowiązki wynikające z przepisów podatkowych dotyczące ROD,
- realizuje uchwały walnego zebrania,
- przyjmuje w poczet członków PZD i przydziela działki,
- czuwa nad przestrzeganiem przepisów związkowych przez członków PZD,
- prowadzi i odpowiednio zabezpiecza dokumentację ROD, członków PZD – użytkowników działek,
- prowadzi ewidencję działek oraz członków zwyczajnych,
- dba o estetyczny wygląd ROD i organizuje dla osiągnięcia tego celu prace na rzecz ROD oraz konkursy,
- sprawuje nadzór nad zgodnym z regulaminem ROD zagospodarowaniem działek,
- rozpatruje i załatwia skargi dotyczące wypełniania przez członków PZD ich obowiązków wynikających z przepisów związkowych,
- powołuje ogrodowych instruktorów Społecznej Służby Instruktorskiej,
- pomaga w organizowaniu zaopatrzenia członków zwyczajnych w ROD w materiały i narzędzia potrzebne do prowadzenia upraw ogrodniczych,
- utrzymuje w należytym stanie urządzenia ROD stanowiące własność PZD,
- opracowuje plany oraz realizuje inwestycje i remonty zgodnie z trybem i zasadami obowiązującymi w PZD,
- gospodaruje funduszami przeznaczonymi na potrzeby ROD w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami i planem finansowym uchwalonym przez walne zebranie,
- ustala wysokość opłaty inwestycyjnej wnoszonej przez nowych członków zwyczajnych według zasad określonych przez Krajową Radę,
- pobiera składki członkowskie, opłaty na rzecz ROD oraz inne należności,
- terminowo reguluje zobowiązania ROD,
- terminowo rozlicza i odprowadza należne składki członkowskie i wpisowe do organu wyższego stopnia według zasad ustalonych przez Krajową Radę,
- prowadzi inne sprawy ROD, zgodnie z postanowieniami statutu, regulaminu ROD, uchwałami walnego zebrania, uchwałami organów nadrzędnych, a także wykonuje prawomocne orzeczenia komisji rozjemczych.
§ 92
- W zakresie swoich kompetencji określonych niniejszym statutem zarząd działa w imieniu i reprezentuje ROD na zewnątrz, w tym w sprawach sądowych, administracyjnych i podatkowych (sprawy zwykłego zarządu).
- Do spraw zwykłego zarządu należy w szczególności zawieranie umów w sprawach związanych z bieżącym funkcjonowaniem ROD.
- Prezes zarządu łącznie z innym członkiem zarządu umocowany jest do składania oświadczeń woli w imieniu ROD, w tym do ustanawiania pełnomocników procesowych w sprawach określonych w ust. 1.
- W sprawach przekraczających zakres zwykłego zarządu wymagana jest zgoda prezydium okręgowego zarządu.
§ 93
- W powiatach, gminach, miastach i dzielnicach miast prezydium okręgowego zarządu może powołać kolegia prezesów zarządów ROD.
- Kolegia prezesów stanowią forum wymiany doświadczeń i ustalają kierunek współpracy zainteresowanych ROD z samorządem terytorialnym.
- Zadania i tryb pracy kolegiów prezesów ustala Prezydium Krajowej Rady.
|