Cytat:
Zdrowy żebrak jest szczęśliwszy niż chory król.
  • Prawo w PZD
Prawo
w Polskim Związku Działkowców
[wstecz]

UCHWAŁA Nr 132/2007
Prezydium Krajowej Rady
Polskiego Związku Działkowców
z dnia 22 sierpnia 2007 r.

w sprawie zasad i trybu likwidacji rodzinnych ogrodów działkowych

Prezydium Krajowej Rady PZD działając na podstawie § 151 ust. 1 w związku z § 150 ust. 2 pkt. 14 postanawia:

§ 1

Wprowadzić Instrukcję w sprawie zasad i trybu likwidacji rodzinnych ogrodów działkowych, stanowiącą załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Instrukcja wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały.

WICEPREZES: Antoni KOSTRZEWA
PREZES: Eugeniusz KONDRACKI

Warszawa, dnia 22 sierpnia 2007 r.

Załącznik do uchwały Nr 132/2007
Prezydium KR PZD z 22.08.2007 r.

Instrukcja

w sprawie zasad i trybu likwidacji rodzinnych ogrodów działkowych

I. Przepisy obowiązujące

Podstawy prawne

1. ustawa o rodzinnych ogrodach działkowych z dnia 8 lipca 2005 r.

2. statut PZD uchwalony przez VII Krajowy Zjazd Delegatów PZD

3. uchwała nr 92/2007 Prezydium Krajowej Rady PZD z dnia 16 maja 2007 r. w sprawie zasad i trybu likwidacji rodzinnych ogrodów działkowych oraz czasowego zajęcia terenu.

Podmioty uczestniczące w procesie likwidacji

1. Prezydium Krajowej Rady PZD, zgodnie z § 150 pkt. 22, § 151 ust. 3 statutu w oparciu o przekazane przez OZ dokumenty, podejmuje decyzję o likwidacji całości lub części ROD.

2. Prezydium Okręgowego Zarządu, zgodnie z § 123 pkt. 21 i § 124 ust. 3 statutu PZD opiniuje wnioski o likwidację, a następnie przeprowadza proces likwidacji do jego zakończenia.

3. Zarząd likwidowanego ROD, który rozwiązuje wszelkie umowy z kontrahentami zewnętrznymi, sporządza sprawozdania finansowe i reguluje zobowiązania.

II. Kolejność podejmowanych działań

Proces przygotowawczy

1. Wniosek o likwidację kierowany przez wnioskodawcę do Polskiego Związku Działkowców, za pośrednictwem każdego z organów PZD, winien w terminie 14 dni od dnia otrzymania być przekazany do Krajowej Rady Polskiego Związku Działkowców.

2. W oparciu o kopię wniosku Prezydium OZ dokonuje oceny prawidłowości i zasadności złożonego wniosku o likwidację całości lub części ROD w zakresie:

1) właściwej reprezentacji wnioskodawcy,

2) prawidłowości i kompletności dokumentów niezbędnych do podjęcia decyzji (decyzja określająca cel likwidacji musi być aktualna i ostateczna, wypisy z ewidencji gruntów wskazujące numery działek geodezyjnych i ich powierzchnie aktualne i zgodne z danymi ujętymi we wniosku, itp.),

3) celu likwidacji pod inwestycję,

4) zgodności celu likwidacji z ustawą i planem miejscowym,

5) skutków dla ogrodu i działkowców,

3. W przypadku negatywnej opinii Prezydium okręgowego zarządu przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia Prezydium Krajowej Rady Polskiego Związku Działkowców.

4. W przypadku pozytywnej opinii Prezydium okręgowego zarządu podejmuje następujące działania prawne:

1) powiadamia zarząd ROD o wnioskowanej likwidacji i zwraca się do ogrodu o pisemną opinię w sprawie likwidacji,

2) do prowadzenia rozmów i ustalenia warunków likwidacji, zgodnie z § 125 ust.4 pkt. 2 statutu PZD, upoważniony jest prezes okręgowego zarządu wraz z innym członkiem Prezydium okręgowego zarządu lub upoważniony przez niego wiceprezes wraz z innym członkiem Prezydium okręgowego zarządu. Wynika z tego, że w każdym przypadku dokument ten podpisują w imieniu Związku 2 osoby,

3) Prezydium okręgowego zarządu po przeanalizowaniu sytuacji powstałej w związku z likwidacją może zaproponować:

a) rezygnację z terenu zamiennego,

b) przejęcie przez Związek od wnioskodawcy obowiązków odtworzenia ogrodu, w zamian za wypłacenie na rzecz PZD środków na pokrycie kosztów realizacji tych obowiązków.

W każdym z wymienionych przypadków niezbędne jest, przedstawienie w formie pisemnej merytorycznego uzasadnienia takiej decyzji.

4) Dokumentacja dot. likwidacji całości lub części ROD wymaga oceny radcy prawnego okręgowego zarządu.

Proces decyzyjny

1. Po podpisaniu porozumienia lub umowy określającej warunki likwidacji całości lub części rodzinnego ogrodu działkowego okręgowy zarząd przekazuje ją wraz z dokumentacją do Krajowej Rady PZD.

2. W oparciu o dokumenty, przesłane przez okręgowy zarząd, a wymienione w rozdziale I pkt 9 uchwały nr 92/2007 Prezydium Krajowej Rady PZD z dnia 16 maja 2007r. Prezydium Krajowej Rady PZD podejmuje decyzję o likwidacji.

3. Decyzja Prezydium Krajowej Rady PZD o likwidacji przyjmowana jest każdorazowo w formie uchwały.

Realizacja likwidacji

1. Okręgowy zarząd może przystąpić do realizacji procesu likwidacji dopiero po otrzymaniu uchwały Prezydium Krajowej Rady PZD.

2. W celu ustalenia wysokości odszkodowania okręgowy zarząd PZD wraz z inwestorem dokonuje wyboru rzeczoznawcy, który przystąpi do wyceny infrastruktury rodzinnego ogrodu działkowego oraz majątku działkowców i przedstawi sporządzoną wycenę do akceptacji każdemu z zainteresowanych.

3. Odszkodowania dla działkowców i Polskiego Związku Działkowców wnioskodawca wypłaca przed rozpoczęciem fizycznej likwidacji.

4. W przypadku wypłacania odszkodowań bezpośrednio przez podmiot, na rzecz którego prowadzona jest likwidacja:

1) wypłata odszkodowań działkowcom przez wnioskodawcę, odbywa się pod nadzorem okręgowego zarządu PZD,

2) okręgowy zarząd PZD, przed przystąpieniem przez wnioskodawcę do wypłacenia odszkodowań, winien wyegzekwować od działkowców zaległości w stosunku do Związku.

5. W przypadku, gdy okręgowy zarząd PZD wypłaca odszkodowania działkowcom:

1) wnioskodawca wpłaca odszkodowanie, zgodnie z przyjętymi w porozumieniu i uchwale Prezydium Krajowej Rady PZD ustaleniami, w pełnej wysokości na konto okręgowego zarządu PZD, przed rozpoczęciem fizycznej likwidacji za wszystkie składniki wymienione w porozumieniu oraz koszty związane z prowadzeniem likwidacji.

2) okręgowy zarząd z przekazywanej działkowcom kwoty, potrąca ich zaległości w stosunku do Związku. Ze względu na bezpieczeństwo zaleca się dokonywanie wypłat w drodze obrotu bezgotówkowego (konta osobiste, czeki imienne).

6. Działkowcy ze zlikwidowanego ogrodu (lub jego części), zgodnie z § 156 statutu PZD mogą otrzymać działki:

1) w nowym ROD odtworzonym na terenie zastępczym,

2) w innych istniejących ogrodach działkowych,

3) w ogrodzie macierzystym (w przypadku likwidacji części ROD).

7. Działki, w przypadkach o których mowa w pkt. 6, przyznaje:

– w nowym ogrodzie (pkt. 6 ppkt. 1) okręgowy zarząd PZD,

– w istniejących ogrodach i ogrodzie macierzystym (pkt.6 ppkt. 2 i 3) właściwy zarząd ROD.

8. Działkowiec, który otrzymał działkę zastępczą nie wnosi wpisowego w żadnym z wymienionych w pkt. 6 przypadków.

9. Obowiązek zabezpieczenia i zaproponowania działkowcom z likwidowanych w całości lub części ROD działek zastępczych ciąży na okręgowym zarządzie.

10. Członkostwo Związku wygasa po upływie 3 miesięcy od dnia odebrania przez działkowca odszkodowania za zlikwidowaną działkę lub rezygnacji z objęcia działki zastępczej. Termin 3 miesięcy ulega zawieszeniu w okresie od 1 listopada do 31 marca.

11. Okręgowy zarząd PZD ustala wysokość opłaty inwestycyjnej dla nowych członków odtworzonego ogrodu. Działkowiec ze zlikwidowanego ogrodu (lub części) nie wnosi opłaty inwestycyjnej, w przypadku:

a) otrzymania działki w ogrodzie odtworzonym,

b) otrzymania działki w ogrodzie macierzystym (przy likwidacji części ROD),

c) otrzymania działki w innym istniejącym ogrodzie, gdy Związek zrezygnuje z terenu zastępczego i uzyska z tego tytułu odpowiednie odszkodowanie. Opłatę inwestycyjną za działkowca wnosi okręgowy zarząd PZD, z wyjątkiem pkt. 11 ppkt. d,

d) działkowiec ze zlikwidowanego ogrodu (lub części), który otrzymał działkę w innym ogrodzie o wyższym standardzie wnosi opłatę inwestycyjną w wysokości wynikającej z różnicy stanu zagospodarowania terenu zlikwidowanego, a ogrodu w którym działkę otrzymał.

Zarząd likwidowanego rodzinnego ogrodu działkowego sporządza na dzień zakończenia likwidacji ogrodu bilans, który zatwierdza prezydium okręgowego zarządu PZD. Okręgowy zarząd PZD przejmuje również aktywa i pasywa zlikwidowanego ogrodu działkowego oraz pełną dokumentację, w tym archiwalną.

Zarząd likwidowanego rodzinnego ogrodu działkowego przed zakończeniem likwidacji powinien uregulować wszelkie zobowiązania wynikające z kodeksu pracy w stosunku do zatrudnionych osób.

Zobowiązania z tytułu stosunku pracy po zakończeniu likwidacji przejmuje okręgowy zarząd PZD.

Po zakończeniu likwidacji następuje zakończenie prawnego istnienia rodzinnego ogrodu działkowego oraz zaprzestają funkcjonowania organa samorządnego rodzinnego ogrodu działkowego.

Okręgowy zarząd PZD składa do Krajowej Rady PZD sprawozdanie z procesu likwidacji ogrodu (całości lub części) wraz ze sprawozdaniem finansowym. Dokumenty te stanowią podstawę do wystąpienia przez Prezydium okręgowego zarządu o pełnomocnictwo do wygaszenia lub przekazania prawa do terenu.

Zakończeniem procesu likwidacji jest wygaszenie lub przekazanie prawa do likwidowanego terenu, w oparciu o pełnomocnictwo udzielone przez osoby wymienione w § 152 ust. 3 statutu PZD oraz formalne wydanie terenu.

Po zakończeniu likwidacji całego ROD następuje jego wykreślenie z Rejestru ROD, zakończenie jego bytu prawnego (§ 158 regulaminu ROD) oraz wykreślenie ROD z Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej – REGON.

PREZYDIUM KRAJOWEJ RADY
POLSKIEGO ZWIĄZKU DZIAŁKOWCÓW

Warszawa, dnia 22 sierpnia 2007 r.

[wstecz]
Jest wiosna,
do lata jeszcze:
2 m-ce i 5 dni.
dzień 107/259
Baran
wtorek
16
kwiecień
2024
Cecylian, Bernadeta, Julia, Ksenia, Erwin, Biruta
Dzień Sapera
•••
wsch. Słońca: 05:32
zach. Słońca: 19:34
dług. dnia: 14:03
do najdłuższego dnia:
2:46
dzień jest dłuższy od najkrótszego dnia w roku
o: 6:18
•••
Urodziny obchodzi:
brak danych
•••
Kalendarium:
brak danych
•••
W Internecie jest już 90 Rodzinnych Ogrodów Działkowych PZD
•••
22 - Okręgowych Zarządów PZD w necie•••
2 - Kolegia Prezesów ROD
•••
4 - linków
do Innych stron

•••
| Strona główna| Prawo w PZD| Archiwum| Zarząd ROD| Walne zebranie| Galeria| Kronika| Ciekawostki| Księga Gości| Kontakt|
webmaster  • Copyright © 2005 - 2024 by Zarząd ROD CZARNY STAW Wólka Wiciejowska