Cytat:
Bestia najgorsza zna trochę litości. Ja nie jestem bestią, więc jej nie znam.
  • Prawo w PZD
Prawo
w Polskim Związku Działkowców
[wstecz]

UCHWAŁA Nr 6/XXIV/2015
Krajowej Rady
Polskiego Związku Działkowców
z 15 stycznia 2015 roku

w sprawie inwestycji i remontów w rodzinnych ogrodach działkowych w Polskim Związku Działkowców

Krajowa Rada PZD działając na postawie Statutu PZD postanawia, co następuje:

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

Niniejsza uchwała określa zasady realizacji inwestycji i remontów w rodzinnych ogrodach działkowych, a w szczególności wskazuje, kto jest inwestorem zadania inwestycyjnego lub remontowego, kto sprawuje nadzór nad jego realizacją, w jaki sposób należy zaplanować, przygotować, przeprowadzić, sfinansować, a następnie rozliczyć zadanie inwestycyjne lub remontowe.

§ 2

Użyte w niniejszej uchwale określenia oznaczają:

1) zadanie inwestycyjne - zadanie polegające na budowie obiektu budowlanego, a także jego odbudowie, rozbudowie i nadbudowie w rozumieniu przepisów prawa budowlanego,
2) zadanie remontowe - zadanie polegające na wykonywaniu w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym,
3) inwestor - właściwy organ PZD w ROD lub jednostce terenowej, będący uczestnikiem procesu budowlanego, do którego należy zorganizowanie procesu inwestycyjnego lub remontowego,
4) wykonawca - osoba fizyczna lub osoba prawna zobowiązana umową z inwestorem do wykonania zadania inwestycyjnego lub remontowego w ROD,
5) system realizacji zadania - trzy rodzaje: gospodarczy (zadanie wykonywane wyłącznie pracą własną działkowców), zlecony (zadanie wykonywane wyłącznie przez firmę zewnętrzną), mieszany,
6) właściwy urząd - starostwo powiatowe lub urząd miasta w przypadku miasta na prawach powiatu, właściwego na miejsce realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego,
7) wartość brutto -wartość towaru (usługi) wraz z wszelkimi obciążeniami, w tym podatkiem VAT,
8) prace działkowców na rzecz zadania inwestycyjnego lub remontowego - prace umożliwiające działkowcom zwolnienie się w części lub w całości z partycypacji finansowej w kosztach zadania, przyjętej w uchwale walnego zebrania członków PZD w sprawie realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego,
9) partycypacja finansowa działkowców w kosztach zadania - opłata ogrodowa w części przeznaczona na inwestycje i remonty infrastruktury ogrodowej, przyjmowana w uchwale walnego zebrania członków PZD w sprawie realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego,
10) koszt wykonania zadania inwestycyjnego lub remontowego - koszty budowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy i remontu, a także koszty wykonania dokumentacji projektowo-budowlanej, pomiarów, zlecenia nadzoru inspektorskiego.

§ 3

Inwestorem zadania inwestycyjnego lub remontowego jest:

a) prezydium okręgowego zarządu PZD w przypadku:

- zakładania nowego rodzinnego ogrodu działkowego,
- odtwarzania przez Związek ogrodu zastępczego.

b) zarząd ROD w przypadku:

- odtwarzania części ogrodu, gdy prezydium okręgowego zarządu PZD – w drodze uchwały sceduje swoje uprawnienia i obowiązki inwestora na zarząd ROD.
- w istniejącym rodzinnym ogrodzie działkowym.

§ 4

Przygotowanie, realizacja i zakończenie zadania inwestycyjnego lub remontowego w ROD powinna odbywać się zgodnie z niniejszą uchwałą, ustawą Prawo budowlane i aktami wykonawczymi do tej ustawy.

§ 5

Nadzór nad realizacją inwestycji lub remontów w rodzinnych ogrodach działkowych sprawuje prezydium okręgowego zarządu PZD.

Rozdział II
Planowanie inwestycji i remontów w ROD

§ 6

1. Zakres potrzeb inwestycyjnych i remontowych oraz przewidywany koszt zadania określa zarząd ROD i przedstawia stosowny wniosek na walnym zebraniu członków PZD.

2. Wniosek zarządu ROD, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały, powinien obejmować:

a) rodzaj zadania inwestycyjnego lub remontowego,
b) sposób i termin jego wykonania,
c) przewidywany koszt wykonania wraz z materiałami uzasadniającymi jego wysokość (kosztorys),
d) źródła finansowania zadania inwestycyjnego lub remontowego.

3. Środki na zadanie inwestycyjne lub remontowe w ROD powinny być zabezpieczone w preliminarzu finansowym Funduszu Rozwoju ROD na dany rok.

§ 7

1. Uwzględniając wniosek zarządu ROD w sprawie inwestycji i remontów walne zebranie członków PZD podejmuje uchwałę, w której określa:

a) rodzaj zadania inwestycyjnego lub remontowego,
b) okres realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego,
c) partycypację finansową działkowców w kosztach, w tym prace działkowców na rzecz zadania inwestycyjnego lub remontowego.

2. Uchwała, o której mowa w ust. 1 odnosi się wyłącznie do jednego zadania inwestycyjnego lub remontowego.

3. Wzór uchwały, o której mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

§ 8

1. Zarząd ROD składa do okręgowego zarządu PZD w ciągu 14 dni od daty odbycia walnego zebrania:

a) uchwałę, o której mowa w § 7 uchwały wraz z wnioskiem zarządu ROD w sprawie inwestycji i remontów, o którym mowa w § 6 uchwały,
b) wniosek o włączenie zadania inwestycyjnego lub remontowego do planu inwestycji i remontów, o którym mowa w § 9.

2. Do dokumentów, wymienionych w ust. 1, należy załączyć informację o zabezpieczeniu finansowym, określającą w szczególności:

a) wysokość zgromadzonych środków własnych na realizację zadania inwestycyjnego lub remontowego,
b) możliwości wykonawcze zadania inwestycyjnego lub remontowego określonym systemem jego realizacji,
c) możliwości pozyskania dotacji i pomocy rzeczowej z samorządów lokalnych oraz darowizn na realizację zadania inwestycyjnego lub remontowego.

§ 9

1. Prezydium okręgowego zarządu PZD na podstawie dokumentów, o których mowa w § 8 opracowuje plan inwestycji i remontów i zatwierdza go w drodze uchwały w terminie do dnia 15 lipca każdego roku, z możliwością jego późniejszej aktualizacji.

2. Prezydium okręgowego zarządu PZD zobowiązane jest do sporządzania sprawozdawczości w zakresie planu inwestycji i remontów w ROD za dany rok kalendarzowy.

§ 10

Nie wymagają zastosowania zasad określonych w niniejszym rozdziale:

a) bieżące konserwacje infrastruktury ogrodowej,
b) czynności zapobiegające powstaniu znacznej szkody i zapewnieniu bezpieczeństwa, wymagające podjęcia uzasadnionych działań w trybie natychmiastowym.

Rozdział III
Finansowanie inwestycji i remontów w ROD

§ 11

1. Zadania inwestycyjne i remontowe w ROD realizowane są przy udziale:

a) środków własnych ROD, w tym przede wszystkim ze środków zgromadzonych na Funduszu Rozwoju ROD, będącego w dyspozycji rodzinnego ogrodu działkowego
b) środków pochodzących z partycypacji finansowej działkowców w kosztach zadania uchwalonej przez walne zebranie członków PZD, w tym pracy działkowców na rzecz zadania inwestycyjnego lub remontowego
c) dotacji i pomocy rzeczowej samorządów lokalnych oraz darowizn, a także
d) dotacji i pożyczek wewnątrzzwiązkowych od organów wyższych PZD.

2. Małżonkowie posiadający prawo do tej samej działki w ROD opłacają jedną opłatę, stanowiącą partycypację finansową w kosztach zadania inwestycyjnego lub remontowego. To samo dotyczy prac działkowców na rzecz zadania inwestycyjnego lub remontowego.

3. Prace działkowców na rzecz zadania inwestycyjnego lub remontowego mogą być uchwalone, o ile rodzaj zadania inwestycyjnego lub remontowego umożliwia wykonanie takich prac. Powinny być wykonywane osobiście, a w przypadku niemożliwości wykonania prace osobiście - mogą być wykonane przez wskazanego członka rodziny.

§ 12

W przypadku odtwarzania przez okręgowy zarząd PZD ogrodu zastępczego za zlikwidowany w całości lub w części ogród działkowy, finansowanie zadań inwestycyjnych obciąża Fundusz Rozwoju ROD okręgowego zarządu, zgodnie z zasadami przyjętymi przez Prezydium Krajowej Rady PZD w sprawie przeznaczania i rozliczania środków finansowych pochodzących z likwidacji i czasowego zajęcia terenu rodzinnych ogrodów działkowych.

§ 13

Zadania inwestycyjne w nowo zakładanym ROD realizowane są przy udziale:

a) środków Funduszu Rozwoju ROD, będącego w dyspozycji okręgowego zarządu PZD
b) dotacji i pomocy rzeczowej samorządów lokalnych oraz darowizn, a także
c) dotacji wewnątrzzwiązkowych od organu wyższego PZD.

Rozdział IV
Przygotowanie inwestycji i remontów w ROD

§ 14

1. W przypadku zadania inwestycyjnego lub remontowego wymagającego pozwolenia na budowę podstawą do podjęcia prac projektowo-kosztorysowych zadania jest uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

2. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie decyzji, określonej w ust. 1, należy do obowiązków inwestora.

3. Po opracowaniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej i po uzyskaniu wymaganych uzgodnień inwestor składa wniosek o pozwolenie na budowę do właściwego urzędu.

4. Do wniosku inwestor obowiązany jest załączyć dokumenty wymagane przepisami art. 33 ust. 2 ustawy prawo budowlane.

5. Prace przygotowawcze związane z rozpoczęciem robót określa art. 41 ustawy Prawo budowlane.

6. W przypadku realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego objętego obowiązkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane, inwestor jest obowiązany zapewnić: objęcie kierownictwa budowy lub określonych robót budowlanych oraz nadzór nad robotami przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności, zgodnie z art. 42 ust 1 ustawy Prawo budowlane.

§ 15

1. W przypadku zadania inwestycyjnego lub remontowego niewymagającego pozwolenia na budowę, a wymagającego dokonania zgłoszenia zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, podstawą do podjęcia prac jest dokonanie przez inwestora zgłoszenia właściwemu urzędowi.

2. Zgłoszenia należy dokonać przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych. W zgłoszeniu należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót budowlanych oraz termin ich rozpoczęcia.

3. Do zgłoszenia inwestor obowiązany jest załączyć dokumenty wymagane przepisami art. 30 ust. 2 i 3 ustawy Prawo budowlane.

4. Do wykonywania zadania inwestor może przystąpić, jeżeli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właściwy organ nie wniesie, w drodze decyzji, sprzeciwu i nie później niż po upływie 2 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia.

Rozdział V
Wybór wykonawcy przy realizacji inwestycji systemem zleconym

§ 16

1. W przypadku realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego systemem zleconym, którego wartość nie przekracza 50.000 złotych brutto inwestor zobowiązany jest do wyboru wykonawcy w drodze zapytania o cenę, zgodnie z przyjętymi kryteriami. Z zastrzeżeniem § 19 uchwały.

2. W trybie zapytania o cenę inwestor kieruje zapytania o cenę do wybranych przez siebie oferentów i zaprasza ich do składania ofert.

3. Wyboru wykonawcy dokonuje inwestor, na podstawie ofert złożonych przez minimum dwóch oferentów.

4. Kryteria wyboru muszą być jednakowe dla wszystkich oferentów.

5. Przy wyborze wykonawcy należy brać pod uwagę co najmniej następujące kryteria: cena, termin wykonania zadania, warunki gwarancji i rękojmi.

§ 17

1. W przypadku realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego systemem zleconym, przy wartości zadania powyżej 50.000 złotych brutto, wybór wykonawcy następuje w trybie przetargu pisemnego, zgodnie z przyjętymi kryteriami.

2. W trybie przetargu pisemnego inwestor zobowiązany jest do przygotowania ogłoszenia o przetargu.

3. W ogłoszeniu o przetargu należy określić co najmniej: przedmiot zamówienia - w tym również przedmiary i warunki techniczne, miejsce i czas realizacji zamówienia oraz warunki przetargu.

4. Ogłoszenie o przetargu powinno być zamieszczone na tablicy ogłoszeń, stronie internetowej ( o ile inwestor jest w jej posiadaniu) oraz prasie lokalnej.

5. Wyboru wykonawcy dokonuje się na podstawie ofert złożonych przez minimum dwóch oferentów - porównywalnych i ważnych.

6. Oferta jest ważna, jeżeli:

a) jest kompletna,
b) została złożona w formie, w miejscu i terminie przewidzianym w ogłoszeniu o przetargu,
c) treść oferty jest zgodna z warunkami zamówienia określonymi w ogłoszeniu o przetargu,
d) została podpisana przez osoby upoważnione do składania oświadczeń woli,
e) została złożona przez oferenta, który dla danego przetargu złożył jedną ofertę.

7. Kryteria wyboru muszą być jednakowe dla wszystkich oferentów.

8. Przy wyborze wykonawcy należy brać pod uwagę co najmniej następujące kryteria: cena, termin wykonania zadania, warunki gwarancji i rękojmi.

9. Organizator przetargu może zamknąć przetarg bez wybrania którejkolwiek z ofert, w przypadku złożenia takiego zastrzeżenia w ogłoszeniu.

§ 18

1. Przetarg pisemny przeprowadza minimum trzyosobowa komisja powołana przez inwestora.

2. W miarę możliwości, komisja przetargowa winna być złożona z działkowców, którzy nie wchodzą w skład zarządu i komisji rewizyjnej inwestora.

3. Z przetargu pisemnego sporządza się protokół, który podlega zatwierdzeniu przez inwestora.

4. Organizator przetargu pisemnego ma obowiązek powiadomienia oferentów o jego wyniku lub zamknięciu przetargu bez dokonania wyboru.

§ 19

1. W przypadku realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego systemem zleconym, którego wartość nie przekracza 7.000 złotych brutto, inwestor może dokonać wyboru wykonawcy w postępowaniu w trybie zamówienia z wolnej ręki.

2. W trybie zamówienia z wolnej ręki inwestor prowadzi negocjacje tylko z jednym wykonawcą, któremu udziela zamówienia.

3. Zasady określone w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio.

§ 20

1. W każdym przypadku realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego systemem zleconym musi być zawarta przez inwestora umowa z wykonawcą.

2. Umowa powinna, co najmniej określać: rodzaj i zakres robót, ich wartość wynikającą z ceny złożonej w wybranej ofercie z wyszczególnieniem poszczególnych składników, termin rozpoczęcia i zakończenia robót, formę płatności, warunki gwarancji i rękojmi, kary umowne.

3. W imieniu inwestora umowę podpisują każdorazowo dwie upoważnione osoby, zgodnie ze statutem PZD.

4. Do umów o roboty budowlane zastosowanie mają przepisy ustawy Kodeks cywilny (art. 647-658).

§ 21

Do inwestycji lub remontów finansowanych w całości albo części ze środków publicznych zastosowania mają przepisy ustawy prawo zamówień publicznych i aktów wykonawczych.

Rozdział VI
Rozpoczęcie i realizacja inwestycji i remontów

§ 22

Zadania inwestycyjne i remontowe mogą być rozpoczęte w przypadku:

a) przekazania do okręgowego zarządu PZD uchwały, o której mowa w § 7 wraz z wnioskiem zarządu ROD w sprawie inwestycji i remontów, o którym mowa w § 6,
b) uzyskania decyzji pozwolenia na budowę lub wykonania robót budowlanych, dla których realizacji jest ona wymagana bądź dokonania zgłoszenia (i braku sprzeciwu właściwego urzędu), jeżeli dokonanie zgłoszenia jest wymagane, zgodnie z przepisami Prawo budowlane,
c) pełnego zabezpieczenia finansowego.

§ 23

1. Podczas realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego, inwestor może powołać inspektora nadzoru inwestorskiego, którego podstawowym obowiązkiem jest reprezentowanie inwestora na budowie przez sprawowanie kontroli zgodności jej realizacji z projektem i pozwoleniem na budowę, przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej.

2. Obowiązki i uprawnienia inspektora nadzoru inwestorskiego określa art. 25 i 26 ustawy Prawo budowlane.

§ 24

1. Każde zadanie inwestycyjne lub remontowe podlega odbiorowi przez komisję odbioru zadania.

2. Komisję odbioru zadania inwestycyjnego lub remontowego i przekazania go do eksploatacji zwołuje inwestor.

3. Z odbioru zadania inwestycyjnego lub remontowego sporządzany jest protokół.

4. Protokół odbioru zadania inwestycyjnego lub remontowego powinien określać rodzaj zadania, zakres robót, jakość ich wykonania, usterki i termin ich usunięcia oraz okres gwarancji (przy zadaniach realizowanych systemem zleconym).

5. W zależności od systemu realizacji zadania odbiór zadania inwestycyjnego lub remontowego powinien nastąpić na podstawie odpowiednich dokumentów, a w szczególności:

a) dokumentacji projektowej powykonawczej z naniesionymi zmianami dokonanymi w trakcie realizacji zadania,
b) rozliczenia ilościowego i wartościowego zużytych materiałów, (z wyłączeniem zadań inwestycyjnych lub remontowych rozliczanych ryczałtowo),
c) kosztorysu powykonawczego, zgodnego z umową wraz z obmiarem robót,
d) powykonawczej inwentaryzacji geodezyjnej w przypadku instalacji sieci podziemnej,
e) oświadczenia kierownika budowy lub robót o wykonaniu zadania zgodnie z zasadami sztuki budowlanej.

6. W zależności od systemu realizacji zadania inwestycyjnego lub remontowego w komicji odbioru uczestniczą:

a) przedstawiciele inwestora,
b) przedstawiciel wykonawcy,
c) kierownik budowy lub robót.

§ 25

Do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę, można przystąpić, z zastrzeżeniem art. 55 i 57 ustawy Prawo budowlane, po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji.

§ 26

Od momentu przystąpienia do użytkowania należy dla obiektów budowlanych, wymienionych w art. 64 ust.1 ustawy prawo budowlane założyć i prowadzić książkę obiektu budowlanego, stanowiącą dokument przeznaczony do wpisów dotyczących przeprowadzonych badań, kontroli stanu technicznego, remontów i przebudowy. Wpisy do książki powinny być dokonywane w dniu zaistnienia okoliczności, dla której jest wymagane dokonanie odpowiedniego wpisu, przez upoważnioną osobę. Wpisy obejmują m.in. protokoły z okresowych kontroli, o których mowa w art. 62 ustawy prawo budowlane.

Rozdział VII
Wycena zakończonych zadań inwestycyjnych lub remontowych

§ 27

1. Każde zadanie inwestycyjne lub remontowe powinno być ostatecznie wycenione i rozliczone finansowo i materiałowo w ciągu jednego miesiąca od daty protokołu odbioru zadania.

2. Wycena zadania inwestycyjnego lub remontowego musi uwzględniać wszystkie poniesione koszty.

3. Wydatkowane w ROD środki za dany rok na realizację inwestycji i remontów powinny znaleźć się w sprawozdaniu finansowym Funduszu Rozwoju ROD.

4. Wycenę i rozliczenie zadania inwestycyjnego lub remontowego dokonuje inwestor zadania inwestycyjnego lub remontowego, o którym mowa w § 3 uchwały.

5. Zarząd ROD przekłada Prezydium OZ PZD w terminie do 31 marca każdego roku sprawozdanie z wykonania zadania inwestycyjnego lub remontowego przedstawiając jego zakres rzeczowy i finansowy zrealizowany za dany rok wraz z informacją, czy zadanie zostało zrealizowane w pełnym zakresie czy częściowo.

§ 28

Dowody księgowe dotyczące zadania inwestycyjnego lub remontowego muszą spełniać wymogi ustawy o rachunkowości oraz zasady stosowane przy opracowywaniu dokumentów księgowych zgodnie z Zakładowym Planem Kont PZD.

§ 29

1. Zakończone zadanie inwestycyjne lub remontowe podlega wyksięgowaniu z konta „inwestycje w toku” pod datą protokolarnego odbioru zadania.

2. Zadanie inwestycyjne po ostatecznej wycenie podlega wpisowi na majątek Związku, jako środek trwały, na podstawie wystawionego dokumentu „OT”.

3. Dokument „OT” wystawia jednostka organizacyjna PZD, przyjmująca majątek na stan jako środek trwały.

4. Zadanie remontowe po ostatecznej wycenie na podstawie wystawionego dokumentu „OT” zwiększa wartość środka trwałego wpisanego na majątek Związku.

5. Zakończone zadanie inwestycyjne lub remontowe, którego inwestorem było prezydium okręgowego zarządu PZD podlega przekazaniu na rzecz ROD jako środek trwały, na podstawie wystawionego dokumentu „PT”.

§ 30

Zgodnie z ustawą o rachunkowości dokumenty finansowe dotyczące zrealizowanego zadania inwestycyjnego lub remontowego powinny być przechowywane przez pięć lat, a w przypadku inwestycji wieloletniej przez okres pięciu lat licząc od początku roku następnego po roku obrachunkowym, w którym zadanie to zostało zakończone.

Rozdział VIII
Postanowienia przejściowe i końcowe

§ 31

1. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

2. Do zadań inwestycyjno-remontowych w ROD, przyjętych do planu inwestycji i remontów okręgowego zarządu PZD, uchwałą właściwego miejscowo prezydium okręgowego zarządu PZD - przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały, zastosowanie mają przepisy uchwały nr 4/XXI/2011 Krajowej Rady PZD z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie inwestycji i remontów w ROD, z wyłączeniem zapisów niezgodnych ze Statutem PZD.

3. Traci moc:

a) uchwała nr 4/XXI/2011 Krajowej Rady PZD z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie inwestycji i remontów w ROD,
b) uchwała nr 9/VIII/1999 Krajowej Rady PZD z dnia 17 listopada 1999 r. w sprawie opłaty inwestycyjnej,
c) Instrukcja Prezydium Krajowej Rady PZD w sprawie zasad ustalania wysokości zwrotu opłat inwestycyjnych przy zmianie użytkownika działki zatwierdzona uchwałą z dnia 20 maja 1992 r.

załącznik nr 1: Wniosek Zarządu ROD
załącznik nr 2: Uchwała Walnego Zebrania

I WICEPREZES: /-/ Tadeusz JARZĘBAK
PREZES: /-/ Eugeniusz KONDRACKI

Warszawa, dnia 15 stycznia 2015 r.

[wstecz]
Jest wiosna,
do lata jeszcze:
2 m-ce i 1 dzień.
dzień 111/255
Baran
sobota
20
kwiecień
2024
Czesław, Agnieszka, Marian, Czech
•••
wsch. Słońca: 05:23
zach. Słońca: 19:41
dług. dnia: 14:19
do najdłuższego dnia:
2:30
dzień jest dłuższy od najkrótszego dnia w roku
o: 6:33
•••
Urodziny obchodzi:
brak danych
•••
Kalendarium:
brak danych
•••
W Internecie jest już 90 Rodzinnych Ogrodów Działkowych PZD
•••
22 - Okręgowych Zarządów PZD w necie•••
2 - Kolegia Prezesów ROD
•••
4 - linków
do Innych stron

•••
| Strona główna| Prawo w PZD| Archiwum| Zarząd ROD| Walne zebranie| Galeria| Kronika| Ciekawostki| Księga Gości| Kontakt|
webmaster  • Copyright © 2005 - 2024 by Zarząd ROD CZARNY STAW Wólka Wiciejowska