Cytat:
Nie wystarczy mówić do rzeczy, trzeba mówić do ludzi.
  • Prawo w PZD
Prawo
w Polskim Związku Działkowców
[wstecz]

UCHWAŁA Nr 45/2009
Prezydium Krajowej Rady
Polskiego Związku Działkowców
z dnia 31 marca 2009 r.

w sprawie wprowadzenia zasad regulujących korzystanie z energii elektrycznej w rodzinnych ogrodach działkowych

Prezydium Krajowej Rady PZD działając na podstawie delegacji zawartej w ust. 3 rozdziału VI Uchwały Nr 1/XVIII/2002 Krajowej Rady Polskiego Związku Działkowców z dnia 22 lutego 2002 r. w sprawie funkcjonowania rodzinnych ogrodów działkowych, postanawia:

§ 1

1. Podłączenie do sieci i korzystanie z energii elektrycznej w ROD.

1) Korzystanie z energii elektrycznej na działce możliwe jest poprzez podłączenie do sieci ogólnoogrodowej za zgodą zarządu ROD, którego dokonuje osoba upoważniona.

2) Energia elektryczna na działce może być wykorzystywana tylko do celów wynikających z charakteru działki określonego w ustawie o ROD, statucie PZD i regulaminie ROD, a w szczególności do zagospodarowania i uprawy działki oraz wypoczynku. W celu szczegółowego określenia praw i obowiązków działkowca z tytułu korzystania z energii na działce, zarząd ROD może wprowadzić umowę regulującą stosunki w tym zakresie.

3) Wykorzystywanie energii elektrycznej do celów innych niż wymienione w pkt. 1, a zwłaszcza do celów zarobkowych, stanowi przesłankę do zablokowania dostaw energii przez zarząd ROD i sankcji przewidzianych statutem PZD.

4) Rozpoczęcie dostaw energii powinno być poprzedzone przeglądem i akceptacją indywidualnego podłączenia przez elektryka ogrodowego.

2. Rozliczenie zużycia energii elektrycznej.

1) Rozliczanie energii elektrycznej zużytej przez działkowca następuje wg ceny za 1 kWh stosowanej przez zewnętrznego dostawcę energii wynikającej z faktury za dany okres rozliczeniowy.

2) Opłaty wnoszone przez działkowców z tytułu korzystania z energii elektrycznej ustalane są na podstawie wskazań indywidualnych podliczników. Zasady na jakich dokonywany będzie odczyt podliczników ustala zarząd ROD.

3) Działkowiec obowiązany jest udostępnić osobie upoważnionej przez zarząd ROD odczyt podlicznika, jeżeli znajduje się on na terenie działki lub w altanie.

4) Opóźnienie z uiszczeniem opłaty z tytułu zużytej energii albo opłaty energetycznej może stanowić podstawę do zablokowania dostaw energii przez zarząd ROD. Długość opóźnienia stanowiącego przesłankę do odcięcia dostaw powinna wynikać z uchwały walnego zebrania członków ROD. O zamiarze odcięcia energii elektrycznej z tytułu nieopłacenia należności za jej zużycie zarząd ROD powiadamia użytkownika działki.

3. Za nielegalny pobór energii elektrycznej należy uznać w szczególności:

a) podłączenie się do sieci energetycznej z pominięciem podlicznika,

b) ingerencję w funkcjonowanie podlicznika, która wpływa na wskazanie ilości zużycia energii.

4. Stwierdzenie nielegalnego poboru energii elektrycznej stanowi podstawę do odłączenia energii od działki, zastosowanie sankcji statutowych oraz dochodzenie od działkowca naprawienie szkody wyrządzonej ogrodowi poprzez zapłatę za zużytą poza opomiarowaniem energię elektryczną.

§ 2

1. Opłata energetyczna jest to corocznie uchwalana przez walne zebranie członków ROD, na uzasadniony wniosek zarządu ROD, opłata przeznaczona na pokrycie strat powstających w trakcie przesyłu energii wewnątrz ogrodu oraz kosztów konserwacji i zarządzania siecią doprowadzającą energię elektryczną do działek.

2. Wysokość opłaty energetycznej ustalana jest na podstawie danych z roku ubiegłego, w tym strat wynikających z różnic pomiędzy wskazaniami licznika głównego, a sumą wskazań wszystkich podliczników do niego podłączonych. Dane te powinny być podstawą uzasadnienia wniosku zarządu ROD, o którym mowa w ust. 1.

3. Przy ustalaniu opłaty energetycznej należy uwzględnić nadwyżki lub niedobory z poprzedniego roku. W przypadku wystąpienia nadwyżki nie można przeznaczyć jej na cele inne niż obniżenie opłaty energetycznej w roku kolejnym oraz na nakłady na sieć ogólnoogrodową.

4. Opłatę energetyczną wnoszą działkowcy, których działki są podłączone do sieci ogrodowej.

5. Opłata energetyczna nie może być wyliczana proporcjonalnie od zużycia 1 kWh oraz sumowana z ceną stosowaną za 1 kWh przez dostawcę energii elektrycznej.

§ 3

1. Nadzór i konserwacja sieci ogólnoogrodowej należy do zadań zarządu ROD.

2. Konserwację sieci ogólnoogrodowej i przyłączanie działek do sieci ogrodowej, wykonuje z upoważnienia (na zlecenie) zarządu ROD osoba (elektryk) posiadająca do tego uprawnienia wymagane przepisami powszechnie obowiązującymi w tym zakresie. W tym celu zarząd ROD może zaangażować osobę spoza członków PZD w ogrodzie. Kopie dokumentów potwierdzających uprawnienia powinny być złożone do zarządu ROD.

3. Do zadań elektryka należy w szczególności dokonywanie bieżących napraw sieci ogólnoogrodowej, nadzór nad jej stanem technicznym i właściwym oznakowaniem.

4. Koszty konserwacji i nadzoru nad siecią ogólnoogrodową oraz energii zużytej na potrzeby ogólnoogrodowe, pokrywane są z opłaty na rzecz ogrodu.

5. Koszty konserwacji i obsługi sieci doprowadzającej energię elektryczną do działek pokrywane są z opłaty energetycznej.

§ 4

1. Zarząd ROD może powołać komisję energetyczną, do której kompetencji należy w szczególności:

a) zapobieganie nielegalnemu poborowi energii elektrycznej,

b) współpraca z działkowcami w zakresie związanym z korzystaniem z energii elektrycznej,

c) rozwiązywanie sporów związanych z wykorzystywaniem energii elektrycznej,

d) nadzór nad pracą elektryka.

2. W przypadku nie powołania komisji energetycznej, jej funkcje pełni zespół powoływany doraźnie z grona członków zarządu ROD.

§ 5

1. W uzasadnionych przypadkach związanych z koniecznością sprawdzenia stanu technicznego sieci lub w sytuacji wystąpienia przesłanek świadczących o nieprawidłowościach w korzystaniu z energii elektrycznej przez użytkownika działki, komisja energetyczna może przeprowadzić kontrolę sieci na indywidualnej działce.

2. Kontrola przeprowadzana jest przez komisję energetyczną przy współudziale osoby, o której mowa w § 3 ust. 2.

3. Przedmiotem badania podczas kontroli jest sposób wykorzystania energii, ogólny stan sieci - zwłaszcza pod kątem bezpieczeństwa, oraz funkcjonowanie i stan podlicznika.

4. W trakcie przeprowadzenia kontroli musi być obecny użytkownik działki lub inna wskazana przez niego osoba pełnoletnia.

5. Z kontroli, w trakcie której wykryto nieprawidłowości, sporządzany jest protokół podpisywany przez członków komisji energetycznej oraz elektryka i użytkownika działki lub reprezentującą go osobę. Protokół przedstawiany jest zarządowi ROD.

6. W przypadku odmowy złożenia podpisu przez osobę lub osoby wymienione w ust. 5 należy zaznaczyć to w protokole z podaniem przyczyny.

7. Bezpodstawne uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli przez użytkownika działki może być przesłanką do zastosowania kar statutowych i zablokowania dostaw energii.

§ 6

W uzasadnionych przypadkach zarząd ROD może podjąć decyzję o przeprowadzeniu kontroli całości sieci energetycznej na terenie ogrodu. Z przebiegu kontroli komisja energetyczna sporządza protokół, w którym zawiera dokonane ustalenia i ewentualne zalecenia. Podpisany przez członków komisji energetycznej protokół przedkładany jest zarządowi ROD.

§ 7

1. Zarząd ROD jest zobowiązany do inicjowania zmian, skierowanych na poprawę stanu sieci pod kątem zwiększenia bezpieczeństwa jej użytkowników, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie normami oraz uniemożliwienia nielegalnego poboru energii. W uzasadnionych przypadkach zarząd ROD powinien dążyć do wymiany sieci ogólnoogrodowej, a także usytuowania indywidualnych urządzeń pomiarowych w zabezpieczonych skrzynkach, do których dostęp posiada tylko osoba upoważniona przez zarząd ROD.

2. W przypadku tworzenia nowej sieci w ogrodzie, podłączenia nowych użytkowników lub modernizacji sieci, podlicznik powinien zostać umieszczony w skrzynce poza altaną w miejscu dostępnym dla osób zajmujących się nadzorem nad siecią, a bezpieczniki mogą być zlokalizowane w poszczególnych altanach.

3. Nowotworzona sieć ogólnoogrodowa powinna być prowadzona pod ziemią i zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności dotyczącymi norm bezpieczeństwa i przepisów dotyczących prowadzenia inwestycji.

§ 8

1. Podliczniki, na podstawie których dokonywane są rozliczenia z poszczególnymi działkowcami, powinny być zaplombowane oraz zaopatrzone w atest wymagany powszechnie obowiązującymi przepisami.

2. Zerwanie plomby na podliczniku może stanowić przesłankę zastosowania w stosunku do winnego tego zdarzenia działkowca sankcji statutowych.

3. Działkowiec nie może ingerować w funkcjonowanie podlicznika i sieci ogólnoogrodowej. Wszelkie działania w tym zakresie są możliwe jedynie za zgodą osób odpowiedzialnych za nadzór nad siecią ogólnoogrodową.

§ 9

Rzeczywiste koszty:

- • ponownego podłączenia energii elektrycznej do działki wyłączonej z winy użytkownika, ponownego zaplombowania podlicznika rozplombowanego przez użytkownika,

- • likwidacji uszkodzeń urządzeń spowodowanych przez użytkownika działki ponosi użytkownik działki.

§ 10

1. W ogrodach, w których nie stworzono sieci ogólnoogrodowej lub w których stan sieci ogólnoogrodowej to umożliwia, walne zebranie członków ROD na wniosek zarządu ROD, może podjąć uchwałę o wprowadzeniu indywidualnych rozliczeń pomiędzy poszczególnymi działkowcami a zakładem dostarczającym energię elektryczną na podstawie indywidualnych umów.

2. Wprowadzenie rozliczeń na podstawie indywidualnych umów zalecane jest w szczególności w nowotworzonych ogrodach.

3. W ogrodzie, w którym przyjęto rozwiązanie przewidziane w ust 1 i 2 przebieg sieci wewnątrz ogrodu, jej parametry i warunki indywidualnych podłączeń zarząd ROD powinien uzgodnić z zakładem energetycznym, tak aby w przyszłości istniała możliwość dokonania podłączenia kolejnych działek.

4. Na terenie jednego ogrodu nie mogą jednocześnie funkcjonować systemy oparte o podliczniki i indywidualne umowy z zakładami dostarczającymi energię elektryczną.

§ 11

1. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności związanych ze złym stanem technicznym sieci, niemożliwością zapobieżenia kradzieżom prądu, bezpieczeństwem ogrodu, zarząd ROD może podjąć decyzję o czasowym wyłączeniu energii elektrycznej w ogrodzie w okresie jesienno - zimowym. Uchwała w tej sprawie powinna być szczegółowo uzasadniona.

2. Walne zebranie może w drodze uchwały zobowiązać zarząd ROD do wyłączenia energii elektrycznej w ogrodzie w okresie jesienno - zimowym.

§ 12

Zarząd ROD zawiera umowę (umowy) z dostawcą energii elektrycznej zgodnie z posiadanymi w tej mierze kompetencjami statutowymi i przepisami statutu PZD dot. reprezentacji ROD.

§ 13

Zarząd ROD, w oparciu o niniejszą uchwałę, opracowuje zasady korzystania z energii elektrycznej w ROD uwzględniając przy tym przede wszystkim funkcje działki i określając rodzaj dostarczanej energii do działek w ROD.

§ 14

Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc obowiązującą Uchwała Nr 33/2002 Prezydium Krajowej Rady PZD z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wprowadzenia wytycznych dla organów POD dotyczących zasad regulujących korzystanie z energii elektrycznej w pracowniczych ogrodach działkowych.

§ 15

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

WICEPREZES: /-/ Antoni KOSTRZEWA
PREZES: /-/ Eugeniusz KONDRACKI

Warszawa, dnia 31 marca 2009 r.

[wstecz]
Jest wiosna,
do lata jeszcze:
1 m-c i 24 dni.
dzień 117/249
Byk
sobota
27
kwiecień
2024
Zyta, Teofil, Felicja, Sergiusz
•••
wsch. Słońca: 05:09
zach. Słońca: 19:53
dług. dnia: 14:45
do najdłuższego dnia:
2:04
dzień jest dłuższy od najkrótszego dnia w roku
o: 7:00
•••
Urodziny obchodzi:
brak danych
•••
Kalendarium:

96 lat temu w roku 1928
urodziła się
Władysława KWIATKOWSKA
Aktywny działacz Komisji Gospodarczej.
zm. 07-01-2007 r.
Księga Pamięci
¤¤¤
•••
W Internecie jest już 90 Rodzinnych Ogrodów Działkowych PZD
•••
22 - Okręgowych Zarządów PZD w necie•••
2 - Kolegia Prezesów ROD
•••
4 - linków
do Innych stron

•••
| Strona główna| Prawo w PZD| Archiwum| Zarząd ROD| Walne zebranie| Galeria| Kronika| Ciekawostki| Księga Gości| Kontakt|
webmaster  • Copyright © 2005 - 2024 by Zarząd ROD CZARNY STAW Wólka Wiciejowska